sábado, 10 de enero de 2009

L'HOME PER HOBBES I ROUSSEAU

THOMAS HOBBES

Biografia:

Thomas Hobbes va néixer a l'Anglaterra, fill d'un clergue de Wesport. El 1603 realitza els seus estudis al Magdalen Hall de la Universitat d'Oxford, on s'impregna de filosofia escolàstica i de lògica, per obtenir el graduat el 1608. Aquell mateix any es va fer càrrec del fill del comte de Devonshire, gràcies al qual s'introdueix en la noblesa i els cercles intel·lectuals. El 1610 fa el seu primer viatge al continent europeu, on Hobbes s'adona de la important influència que encara té l'escolacistisme en tots els àmbits.

Pensament:

Thomas Hobbes és un autor que reflexiona sobre l'Origen de la Societat. Així afirma que l'Home és dolent per Natura (Homo homini lupus: l'Home és un llop per l'home), i per això en l'estat de natura l'home viu en un estat de guerra constant de tots contra tots. Entenem per Estat de Natura, aquella situació hipotètica en la qual l'home vivia segons la seva natura sense cap tipus de limitació per part de l'Estat, ja que aquest encara no existia. Els homes consideren que aquesta situació de guerra de tots contra tots és insostenible, i per això decideixen signar un Pacte (El Pacte Social) pel qual renuncien a tota la seva llibertat en mans d'un Sobirà, el Leviathan (el qual pot ser una persona o una Assemblea) per poder garantir la pau i l'estabilitat.

JEAN-JACQUES ROUSSEAU

Biografia:

Jean-Jacques Rousseau (Ginebra, Suïssa, el 28 de juny de 1712Ermenonville, França, 2 de juliol de 1778) va ser un pensador i escriptor en llengua francesa.

Va ser un dels principals filòsofs del segle de les llums, encara que les seves idees i el seu caràcter l'oposaren sovint a d'altres il·lustrats i als ideals del moviment. Així i tot, les seves idees polítiques influïren en la Revolució Francesa, en el desenvolupament de les teories liberals, i en el creixement del nacionalisme. És conegut, particularment, pels seus treballs sobre l'home, la societat i l'educació.

La filosofia política de Rousseau es situa dins del corrent contractualista dels filòsofs britànics dels segles XVII i XVIII, i el seu famós Discurs sobre l'origen i fonaments de la desigualtat entre els homes és concebut com un diàleg obert amb l'obra de Thomas Hobbes. Trencant amb el racionalisme dominant durant la Il·lustració, la seva obra iconoclasta prefigura també les teories evolucionistes de Charles Darwin. La seua herència de pensador radical i revolucionari està probablement millor expressada en la seua frase més cèlebre, continguda en el Contracte Social: L'home neix lliure, però en tots costats està encadenat.

Pensament:

L'home natural és bo, és la societat qui l'ha corromput. Seguint l'hipòtesi de Hobbes, parla d'un esta de natura, però a diferència d'aquest, no es refereix a un estat de guerra i violència, sinó de felicitat total. L'home natural és el bon salvatge, és feliç. La natura és egoista però bona. Les ciències i les arts són fruit dels nostres vicis. En aquest sentit és un clar antecedent de Freud que a El malestar en la cultura escriu: "Les ciències i les arts són els pitjors enemics de la humanitat perquè són font d'esclavitud en el moment que generen necessitats a l'home.

No hay comentarios: